رویداد هم اندیشی صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی به میزبانی شرکت گاز استان کردستان برگزار گردید
رویداد هم اندیشی صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی با مشارکت دانشگاه کردستان و دانشکده هنر و معماری و با حضور مهندس احمد فعله گری مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان ، کارشناسان حوزه انرژی این شرکت ، اساتید دانشگاه ، اندیشمندان و دانشجویان در روز سه شنبه مورخ سی ام آذرماه سال جاری و در سالن آمفی تئاتر شرکت گاز استان کردستان برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان مهندس احمد فعله گری بعنوان اولین سخنران در این رویداد گفت: امروزه بحث انرژی از مهمترین دغدغه های دولت هاست و تامین انرژی پایدار یکی از اهداف استراتژیک است و شرکت گاز استان با تلاش و همت نیروی های خدوم و تلاشگر موفق شده است چتر گاز طبیعی را در تمام شهرها و روستاهای استان بگستراند.

وی افزود : هرچند اولویت اصلی شرکت گاز تامین گاز مشترکان خانگی است ولی همراهی و مساعدت مشترکین عزیز می تواند رهگشای طی کردن آسان این مسیر خدمت باشد و باید صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی سرلوحه زندگی همه ی ما قرار بگیرد و در صورتیکه این روند مصرف ادامه دار باشد ضمن مشکل در تامین گاز پایدار برای بخش خانگی مجبور به قطع گاز واحد‌های صنعتی و تولیدی خواهیم شد.

وی با تاکید بر صرفه جویی گاز در ادارات افزود: هم اکنون نیز رعایت بخشنامه دولت در خصوص صرفه جویی در ادارات استان از سوی بازرسان شرکت گاز در وقت اداری و بعد از وقت اداری مورد پایش قرار گرفته است و در صورت مشاهده رعایت نکردن مفاد بخشنامه، پس از ارائه اخطار کتبی مجبور به قطع گاز ادارات و سازمان‌های مربوطه هستیم.

فعله گری در مورد وضعیت ذخایر گاز طبیعی در ایران گفت: واقعیت امر این است که ایران عزیزمان دارای ذخایر بسیار غنی گاز طبیعی است ولی عملیات استخراج ، پالایش ، انتقال و توزیع آن فرآیند پیچیده ای را طی می کند تا بدست مصرف کننده برسد .

وی در ادامه سخنانش اضافه کرد: ساخت یک پالایشگاه علاوه بر هزینه گزاف و تامین مالی فراوان نیاز است زمان طولانی برای ساخت آن صرف گردد و در این برهه زمانی خاص و ویژه تنها وظیفه ما مصرف بهینه گاز طبیعی است.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان ضمن عنوان این موضوع که ایران پس از امریکا ، روسیه و چین چهارمین مصرف کننده گاز طبیعی در دنیاست اظهار داشت : عوامل زیادی در مصرف بالایی انرژی دخیل هستند که می توان به این موارد اشاره کرد : قیمت گاز نسبت به قیمت صادراتی بسیار پایین است ، سبد اصلی تامین انرژی نیروگاه ها گاز طبیعی است ، عدم رعایت مقرارت ملی ساختمان ، کمبود پروژه های تحقیقاتی کاربردی در زمینه مصرف بهینه گازطبیعی ، اتلاف زیاد گازطبیعی در موتورخانه ها ، مراکز تجاری و دولتی ، بروز نبودن تجهیزات و ماشین آلات واحدهای تولیدی و هدر رفتن انرژی

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در مورد محورهای برگزاری این رویداد گفت: از جمله محورهای این رویداد        می توان به اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی در فصول سرد سال، هوشمند سازی تجهیزات و آمایش مصرف، مدیریت پیامدهای قطعی گاز در فرآیندهای تولید ، ذخیره سازی انرژی و کاهش صدمات ناشی از کمبود منابع انرزی و  ارتقای ایمنی صنعتی، مدیریت مصرف بهینه انرژی، کاهش قیمت تمام شده، کاهش و تنظیم بارهای گرمایشی، جایگزینی تجهیزات فرسوده و کم بازده به تجهیزات پیشرفته و کارآمد، استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات در خصوص مدیریت مصرف نظیر فضای مجازی، صدا وسیما و بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر نظیر استفاده از انرژی باد و انرژی خورشیدی اشاره کرد.

 وی تاکید کرد : اگر مردم راهکار‌های کاهش مصرف گاز را جدی بگیرند و تنها یک درجه دمای اتاق را کاهش دهند بیش از 6 درصد در مصرف گاز طبیعی صرفه جویی می‌شود و این کاهش مصرف ، کمک قابل توجهی در پایین آمدن مبالغ صورت حساب‌های گاز مصرفی مشترکین خانگی ایفاء خواهد کرد.

فعله گری افزود: از ابتدای آذر، قبض مشترکان پر مصرف یا بد مصرف خانگی توسط شرکت ملی گاز ایران به نحوی محاسبه می‌شود که مبالغ قبوض مشترکان پر مصرف بسیار بالا خواهد بود و ما وظیفه داریم این موضوع را به اطلاع مردم استان برسانیم.

وی در پایان از مردم درخواست کرد تا نهایت صرفه جویی را در مصرف گاز طبیعی داشته باشند و به شرکت گاز کمک کنند تا امکان پایداری و استمرار گازرسانی برای همه مردم استان فراهم شود و در راستای هدف استراتژیک مصرف بهینه گاز طبیعی از همه فعالان حوزه صنعت و استادان و دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور دعوت کرد که با ارائه راهکارهای کاربردی و نظرات ارزنده شرکت گاز استان کردستان را یاری دهند.

در ادامه این رویداد دکتر صلاح ویسی استاد و عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه کردستان بعنوان دومین سختران در مورد بنج مارک گفت : بنج مارک به معنی قضاوت در باره کمیت و کیفیت چیزی براساس مقایسه آن با موارد مشابه است و در مورد انرژی ، اندازه گیری دقیق میزان انرژی در یک بازده زمانی و در یک اقلیم مشابه است.

وی افزود : کاهش شدت مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی پاک گاز طبیعی در بخشهای مختلف مصرفی از جمله بخشهای خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی یکی از سیاست‌های اصلی مد نظر وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران است که موجب تحقق توسعه و رشد اقتصادی استان می گردد .

 ویسی ادامه داد: بنج مارگینگ کاربردهای فراوانی دارد که می توان به شناسایی عملکرد انرژی ساختمان و ارائه سناریوهای بهینه سازی برای ساختمان ها و مراکز تجاری و صنعتی ناکارآمد اشاره کرد .

وی یادآور شد: حوزه‌های ایده پردازی و راهکارهای عملی می تواند در این زمینه گره گشا باشد.

 در پایان این رویداد ، پنل علمی و پرسش و پاسخ با حضور دکتر لهونیان عضو هیئت علمی دانشگاه   ، دکتر صلاح ویسی عضو هیئت علمی دانشکده معماری ، دکتر طاریمرادی و مهندس روحی رئیس بهینه سازی مصرف انرژی شرکت گاز استان کردستان بصورت حضوری و آقایان دکتر صالح محمدی و دکتر مسعود اسفندیاری اندیشمندان حوزه انرژی بصورت مجازی برگزار گردید.