شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان؛ شرکت گاز استان کردستان به عنوان قطب پژوهشی کاهش هدررفت گاز طبیعی تعیین گردید.
مهندس احمد فعله‌گری در مورد هدررفت انرژی اظهار داشت: با ارتقای سیستم‌های اندازه‌گیری میزان گاز ورودی و خروجی به دقت اندازه‌گیری شده و با دقت در این امر اختلاف قرائت به حداقل ممکن کاهش یافته و میزان هدررفت انرژی با کمترین خطای ممکن اندازه‌گیری می‌گردد.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان مهندس احمد فعله‌گری با اشاره به اهمیت پژوهش در سازمان‌ها گفت: برای ارتقای سطح کیفی خدمات تعیین نیازهای پژوهشی هر سازمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و با پژوهش بسترسازی سازوکارهای نوین خدمت‌رسانی مهیا می‌گردد.

وی به انتخاب شرکت گاز استان کردستان به عنوان قطب پژوهشی اشاره کرد و افزود: طی حکم ابلاغی از طرف مدیر پژوهش، توسعه و فناوری شرکت ملی گاز ایران، شرکت گاز استان کردستان به عنوان قطب پژوهشی کاهش هدررفت گاز طبیعی به مدت یک سال انتخاب و بایستی در این مدت برنامه پیش‌بینی شده، اقدامات صورت گرفته و پروژه‌های موردنظر جهت بررسی و تصویب به ستاد شرکت ملی گاز تهیه و ارائه گردد.  

وی به اجرای پروژه تطبیق گاز تحویلی و مصرفی در سطح کشور به عنوان یکی از مکانیسم‌های رسیدن به اهداف شرکت ملی گاز ایران در جلوگیری از هدررفت گاز طبیعی اشاره کرد و اظهار داشت: این پروژه در پنج مرحله پیش‌بینی شده و با اجرای آن در هر بخش شاهد کاهش محسوس هدر رفت گاز طبیعی خواهیم بود.

وی جلوگیری از هدررفت گاز را یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای این پروژه ذکر کرد و گفت: در راستای اجرای این پروژه نسبت به اصلاح، کنترل و نگهداشت سیستم‌ها برنامه‌ریزی شده است.

وی در ادامه سخنانش به ایستگاه تقلیل فشار اشاره کرد و اظهار داشت: یک ایستگاه تقلیل فشار گاز شهری دارای قسمت‌های مختلفی می‌باشد که قسمت گرم‌کننده گاز یکی از بخش‌های مهم و حیاتی آن به شمار می‌آید. اهمیت قسمت گرمکن در ایستگاه تقلیل فشار از آن جهت است که گاز در ایستگاه تقلیل فشار در طی فرآیند کاهش فشار دچار افت دما می‌گردد، حال اگر میزان کاهش دما در طی این فرآیند به حدی باشد که از دمای هیدراته شدن گاز نیز بیشتر کاهش یابد در خطوط انتقال گاز پدیده یخ‌زدگی و یا هیدراته شدن رخ خواهد داد. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی دمای گاز قبل از کاهش فشار در ایستگاه باید افزایش یابد. هم‌اکنون این افزایش دما توسط گرمکنهای حرارتی که از سوخت گاز طبیعی استفاده می‌نمایند صورت می‌پذیرد. یکی از اصلی‌ترین معضلات استفاده از این نوع گرمکن‌ها میزان مصرف بالای سوخت که در اکثر مواقع گاز طبیعی است، در آنها می‌باشد. در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد که این هیتر در طی ماه‌های زیادی از سال گرمایشی بیشتر از میزان موردنیاز گاز جهت جلوگیری از هیدراته شدن تولید می‌نماید. این میزان تولید گرمایش بیشتر موجب هدررفت مقدار زیادی گاز طبیعی به عنوان سوخت هیتر می‌شود. با استفاده از هوشمند کردن هیتر می‌توان از هدررفت گاز بدین ترتیب جلوگیری نمود.

مهندس فعله‌گری اضافه کرد: برای تعیین دمای بهینه گرمایش گاز خروجی از هیتر باید خط لوله و شرایط ترمودینامیکی گاز طبیعی قبل از ورود به هیتر در نظر گرفته شود و همچنین شرایط گاز طبیعی تا مصرف‌کننده‌های نهایی و همچنین خطوط انتقال و تغذیه گاز در این مسیر شبیه‌سازی گردد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در پایان سخنانش گفت: وظیفه واحد پژوهش در این برهه زمانی بسیار حساس بوده و با تعریف پروژه‌های پژوهشی مرتبط با هدررفت گاز طبیعی و بروزرسانی تجهیزات گازرسانی و مقاوم‌سازی ایستگاه‌ها می‌تواند گام بسیار بلندی در راستای تحقق اهداف استراتژیک شرکت ملی گاز ایران بردارد و امیدوارم با تلاش‌های صورت گرفته واحد پژوهش شرکت گاز استان کردستان این هدف به سر مقصد نهایی برسد. 

 
A+ A-