شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
مهندس فعله‌گری مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان؛ بیش از 12 هزار کیلومتر شبکه‌های گازرسانی استان کردستان مورد نشت‌یابی قرار گرفته است
مدیرعامل شرکت گاز کردستان در جلسه هیئت رئیسه که در روز چهارشنبه مورخ بیست و هشتم فروردین ماه سال جاری در سالن جلسات این شرکت برگزار شد به اهمیت و حساسیت نشت‌یابی اشاره و آن را مهم‌ترین عامل در جهت جلوگیری از هدررفت منابع انرژی دانست.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان، مهندس احمد فعله‌گری با اعلام این خبر افزود: برای نشت‌یابی خطوط تغذیه و شبکه توزیع گاز از ابتدای سال 97 برنامه‌ریزی مدونی تدوین گردیده و مطابق با برنامه‌ریزی مراحل انجام کار پیش رفته است .

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه گفت: برای نشت‌یابی اصولی و ایمن نرم‌افزار نشت‌یابی از اوایل تیرماه مورد استفاده اکیپ‌های نشت‌یابی قرار گرفته که علاوه بر سرعت بر دقت انجام کار افزوده است.

وی در ادامه افزود: عملیات نشت‌یابی بایستی با دقت و برنامه‌ریزی مدون صورت پذیرد و توجه ویژه و پیگیری مداوم آن نشان از این است که شرکت گاز استان کردستان به موضوع ایمنی نگاه ویژه‌ای داشته و حساسیت در عملیات نشت‌یابی در افزایش ضریب ایمنی انتقال گاز و پایداری خدمات گازرسانی به مشترکین محترم  این استان با وسعت دید می‌نگرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: عملیات نشت‌یابی خطوط لوله و شبکه تغذیه و توزیع گاز در شرکت گاز استان کردستان با هدف کاهش هدررفت گاز طبیعی، ارتقای سطح کیفی عملکرد تاسیسات گازرسانی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی با بهره‌گیری از نرم‌افزار دقیق نشت‌یابی به صورت مستمر انجام می‌گردد.

مهندس فعله‌گری عملیات نشت‌یابی برای کاهش هدررفت گاز طبیعی را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: به دلیل اینکه شرکت گاز استان کردستان به عنوان قطب پژوهشی کاهش هدررفت گاز طبیعی در سطح شرکت ملی گاز انتخاب گردیده وظیفه این شرکت را حساس‌تر می‌نماید و عملیات نشت‌یابی در مقیاس 12 هزار و 920 کیلومتر عملکرد مطلوبی در حیطه وظایف بازرسی فنی محسوب می‌گردد.

وی افزود: بالاترین متراژ نشت یابی متعلق به شهرستان سنندج با طول 2 هزار و 593 کیلومتر و پایین ترین متراژ با طول 640 کیلومتر مربوط به شهرستان سروآباداست .

مهندس فعله‌گری مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در پایان سخنانش تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده نشت‌یابی شبکه‌های شهری این استان با نرم‌افزار جامع و ردیاب نشت‌یابی از اول تیر ماه سال 97 آغاز گردیده و استفتده از این نرم‌افزار پیشرفته باعث گردد هدر رفت گازهای گمشده به میزان قابل توجهی کاهش یابد و این اقدامات سبب شود پایداری ارائه خدمات به مشترکین گاز در سطح استان کردستان به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

در ادامه این جلسه مهندس حسینی رئیس بازرسی فنی آماری از تعداد بازرسی‌های کالایی و عملکرد این واحد ارائه داده و در مورد مزایای استفاده از نرم‌افزار نشت‌یابی اظهار داشت: این نرم‌افزار قادر است نشت گاز و موارد ناایمن در هر نقطه‌ای را پس از شناسایی گزارش نماید، قابلیت ردیابی لحظه‌ای پرسنل نشت‌یاب را دارا بوده و امکان رجوع دوباره به محل‌های مورد گزارش و کشف حفره‌های خالی را دارد.

وی به سایر مزایای این نرم‌افزار اشاره کرد و افزود: این سیستم قادر است از موارد مورد بررسی عکس گرفته و در همان لحظه ارسال نماید و مزیت‌های دیگر این نرم‌افزار گزارش‌گیری از مراحل مختلف و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاغذ می‌باشد.

رئیس بازرسی فنی شرکت گاز استان کردستان در ادامه سخنانش به گزارش نشتی‌ها گریزی هم داشتند و اعلام کردند: آمار و ارقام حاصل از نشت‌یابی و اقدامات فوری رفع نشتی‌های درجه یک بیانگر دقت بالای اکیپ‌های نشت‌یابی و نرم‌افزار مورد استفاده بوده و از ابتدای بکارگیری این سامانه تعداد 794 مورد نشتی درجه یک کشف شده و با اعلام فوری نسبت به رفع آن‌ها اقدام شده است که این مهم در حذف نشتی و انتشار آن در محیط به طور جدی مؤثر بوده است.

مهندس حسینی عنوان کرد: سامانه مورد استفاده اکیپ‌های نشت یابی امکان بروز هرگونه حادثه را بطور محسوسی کاهش داده و امنیت شبکه‌های گازرسانی را ارتقاء داده است .

وی تصریح کرد: این نرم‌افزار قادر است علاوه بر شناسایی نشتی‌ها درجه یک، نشتی‌های هوایی و موارد نا ایمن شبکه و انشعاب را تشخیص داده و جهت رفع گزارش نماید.

وی در پایان سخنانش تعداد موارد ناایمن شناسایی شده را 2 هزار و 483 مورد اعلام کرد و توضیح داد این موارد ناایمن عمدتا ناشی از حفاری‌های غیرمجاز، ساخت و ساز و توسعه بافت‌های شهری بدون اعلام و هماهنگی با شرکت گاز استان کردستان بوجود آمده است که 1 هزار و 256 مورد آن رفع گردیده است.  

 
A+ A-