مهندس فعله گری درجلسه شورای اداری استان کردستان؛ادارات دولتی استان کردستان بایستی در جهت مصرف بهینه گاز طبیعی گام های اساسی بردارند
به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان ، احمد فعله‌گری صبح روز پنج شنبه مورخ 99/11/09 در جلسه شورای اداری استان کردستان، اظهار کرد: انرژی یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه پایدار در هر منطقه است که می‌تواند در تمامی حوزه‌های اقتصادی تاثیرگذار باشد.

وی افزود: گاز یکی از مهم‌ترین حامل‌های انرژی در استان است که سهم 70 درصدی در سبد انرژی دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان ادامه داد: متاسفانه مصرف گاز در کشور و به تبع آن در استان بسیار بالا است و اگر همینطور ادامه داشته باشد در سال های نه چندان دور با مشکل مواجه خواهیم شد.

فعله‌گری یادآور شد: بنا بر آمارها بیش از 50 درصد گاز مصرفی در بخش خانگی و اداری مصرف می شود و به رغم به موج سرمایی که از ابتدای بهمن ماه در اغلب نقاط کشور و کردستان حاکم بود خوشبختانه قطعی گاز نداشته و جریان گاز بصورت مستمر در همه مسیرها جریان داشت.

وی بیان کرد: شبکه پایداری در بحث گاز طبیعی در استان در جریان است و با پروژه‌هایی که در دهه فجر به بهره برداری خواهند رسید حدود 98 درصد جمعیت شهری و روستایی استان تحت پوشش گاز هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان گفت: در حال حاضر 2 هزار و 65 واحد صنعتی در سطح استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند  که 620 مورد آن در قالب مصوبه شورای اقتصاد بوده و با گازرسانی به این واحدها در مصرف 40 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در طول سال صرفه جویی شده است.

فعله‌گری اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تا امروز 2 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در استان مصرف شده که 8 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی افزود: 33 درصد مصرف گاز استان در بخش نیروگاه،55 درصد در بخش خانگی و عمومی و بقیه در بخش‌های اداری، صنعتی، کشاورزی و جایگاه های سی‌ان‌جی مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان ادامه داد: یکی از دلایل افزایش مصرف گاز در استان اجرایی نشدن بخشنامه‌‌های صادر شده در ادارات دولتی در بحث صرفه جویی در مصرف گاز است که متاسفانه سیستم قدیمی گرمایشی بسیاری از ادارات و ساختمان‌های فرسوده باعث شده مصرف گاز افزایش یابد.

فعله گری در راستای اجرای ماده 43 قانون بودجه اظهار داشت : با توجه ماده ذکر شده و همچنین بخشنامه صادره از طرف معاون اول رئیس جمهور ، ادارات موظف شده اند 10 درصد از مصرف گازطبیعی را نسبت به سال های 96 و 97 کاهش دهند .

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در پایان سخنان خود بیان داشت : با شروع فصل سرما تیم پایش انرژی شرکت گاز استان کردستان 5160 مورد بازدید از موتورخانه های ادارات را انجام داده که منجر به صدور 1179 برگ اخطار و 120 مورد قطع گاز شده است .

در پایان جلسه شورای اداری مهندس مرادنیا استاندار کردستان اظهار داشت : مدیران ادارات استان در قبال مصرف انرژی مسئولیت بسیار سنگینی به عهد دارند و آن برنامه ریزی برای کاهش مصرف گازطبیعی است و اینکه مشترکان ایران برابر کل اتحادیه اروپا مصرف می کنند درد بسیار کشنده ای است و وظیفه ما برای حفظ و صیانت از این سرمایه ملی حساس و مهم می سازد.

استاندار کردستان بی تفاوتی نسبت به سرمایه ملی را نابخشودنی دانست و اضافه کرد : شرکت گاز استان کردستان بایستی در جهت پایش انرژی مصرفی ادارات با تمام توان خود در جهت اجرای مفاد بخشنامه اقدام نموده و اداراتی که در این جهت حرکت ننمایند ضمن معرفی به استانداری نسبت به قطع گاز آن ها اقدامات لازم را انجام دهد.