شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان ؛ سال گذشته بیش از 21 هزار کیلومتر نشت یابی شبکه های گاز انجام گرفته است
احمد فعله گری مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در جلسه هیئت رئیسه که برای بررسی عملکرد واحد بازرسی تشکیل شده بود حجم عملیات نشت یابی در سطح شبکه های گاز استان کردستان را بیش از21 هزار کیلومتر عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان مهندس احمد فعله گری  ، اهمیت نشت یابی را  این گونه تشریح کرد : اهمیت انرژی در زندگی امروزه بر کسی پوشیده نیست و با توجه به گـستردگی شبکه انتقال گاز در استان کردستان و اهمیت کنترل این شبکه و جلوگیری از وقوع نشتی و اتلاف این سـرمایه حیاتی نشت یابی خطوط لوله توزیع گاز طبیعی اهمیت اجرای آن را دوچندان می کند و نشتی همواره یکی از مسائل و دغدغه های شرکت های گاز استانی است ؛ چرا که تشخیص و پیشگیری آن بسیار مشکل و در عین حال بسیار ضروری می باشد به این دلیل که خسارات ایجاد شده از آسیب های ناشی از نشتی هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ جانی ممکن است جبران ناپذیر باشند.

وی افزود :  عملیات نشت یابی شبکه و تاسیسات گازرسانی 32 شهر و 1480 روستای در سال 1400 آغاز که طی آن 21 هزار و 500 کیلومتر شبکه گازرسانی در سطح استان نشت یابی شده است.

فعله گری به نشت یابی تاسیسات گازرسانی اشاره کرد و اظهار داشت : در این عملیات نشت یابی 152 هزار علمک شهری و 128 هزار علمک نصب شده در سطح روستاها مورد نشت یابی قرار گرفته است.

 فعله گری یادآور شد : در این عملیات  582 ایستگاه CGS ، CGS/TBS، ایستگاه MS/MRS در سطح استان کردستان مورد نشت یابی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های مدونی برای شناسایی و رفع نشتی ها توسط واحد بازرسی فنی تدوین شده که تحقق این اهداف می‌تواند زمینه ساز ارائه خدمات بدون حادثه باشد افزود: در این عملیات نشت یابی 549 مورد نشت زیرزمینی تشخیص داده شده که همگی آن ها رفع شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان،با تاکید بر اهمیت و حساسیت نشت یابی در جهت جلوگیری از هدر رفت منابع انرژی اظهار داشت: نشت گاز پدیده خطرناکی است که همواره امکان بروز آن در مسیر خطوط لوله، ایستگاه ها و ... وجود دارد.

فعله گری، ادامه داد: در راستای بهره برداری ایمن، شناسایی و کنترل خطرات و ریسک‌ها، اجتناب از بروز حوادث و همچنین تطابق هر چه بیشتر امور و فعالیت‌ها با استاندارد و دستورالعمل‌های شرکت ملی گاز ایران نیز بازرسی‌هایی برنامه ریزی شده از پروژه‌های در حال اجرا، ایستگاه‌های تقلیل فشار و سیستم حفاظت کاتدی صورت می پذیرد.

وی، با اشاره به اینکه عواملی از قبیل خوردگی داخلی و خارجی، تغییر بستر خاک و حوادث غیر مترقبه همچون زلزله و آب بردگی و.... اغلب منجر به ایجاد نشتی در خطوط لوله می گردد، افزود: با توجه به وقوع رانش های فراوان در خط انتقال شهر کامیاران به شهر سروآباد و مریوان  و نیز پدیده فرو نشست زمین ، شبکه ها و تاسیسات گازرسانی این مناطق مجدد مورد نشت یابی قرار گرفت با این توضیح که نشت یابی شبکه گازرسانی مناطق مذکور هر سه ماه یکبار در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان، گفت: جهت تحقق گازرسانی پایدار و ایمن، علاوه بر نشت یابی روزانه، ثبت گزارش روزانه و ماهیانه موارد ناایمن شامل؛ علمک معلق، حوضچه شیر بدون در پوش، علمک تصادفی، سرقت گاز، نصب توری و..) نیز در اسرع وقت به واحدهای بهره برداری وHSE گزارش و رفع عیب می شود.

در پایان این جلسه پیمان الهیاری رئیس بازرسی فنی شرکت گاز استان کردستان ضمن ارائه گزارش کاملی از عملکرد سال 1400 اهداف و برنامه های سال جاری را برای حاضرین در جلسه تشریح کرد.

 
A+ A-