شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در جلسه کارگروه سوخت زمستانی ؛تمام نیروها ، تاسیسات و تجهیزات شرکت گاز استان برای خدمت رسانی در شرایط سخت در آمادگی کامل هستند
به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان احمد فعله گری روز شنبه مورخ بیست و چهارم دی ماه سال جاری در چهارمین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سوخت زمستانی در شرکت گاز کردستان که با حضور استاندارو اعضای کارگروه در سالن جلسات شرکت گاز استان در سنندج تشکیل شد، اظهار داشت : تمام نیروها ، تاسیسات و تجهیزات شرکت گاز استان برای خدمت رسانی در شرایط سخت در آمادگی کامل هستند.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه آماری از آخرین وضعیت گازرسانی در استان ارائه داد و اضافه کرد : هم اکنون 32 شهر با ضریب نفوذ 100 درصد و 1507 روستا با ضریب نفوذ 98 درصد در مجموع 99 درصد از کل جمعیت استان تحت پوشش گاز طبیعی هستند. 

فعله گری صرفه جویی را گام اساسی در گذر از سرمای زمستان ذکر کرد و گفت : بایستی تمام دستگاه های اجرایی استان دست یاری به شرکت گاز استان داده تا با رعایت موارد صرفه جویی و کاهش 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ادامه روند خدمات بدون وقفه شرکت گاز استان کردستان کمک نمایند و این امر فقط در سایه مساعدت و همکاری همه ی عزیزان محقق خواهد شد.

وی به پله بندی محاسبه گاز بهاء اشاره کرد و گفت : تعرفه گاز در 12 پله تعریف شده که 64 درصد مصرف کنندگان گاز در میانگین کشوری در پله یک تا سه قرار دارند در حالیکه 36 درصد مصرف کنندگان استان در پله های یک، 2 و سه به عبارتی این میزان در ردیف الگوی مصرف و 40 درصد هم در پله های چهار، پنج و 6 قرار گرفته اند.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان افزود: 22 درصد مصرف در استان هم در پله های هفت، هشت،9 و 10 به عنوان پرمصرف و سه درصد مشترکان معادل 20 هزار مشترک هم جزو  پرمصرف ها قرار دارند.

فعله‌گری با اشاره به اینکه مصرف گاز هر واحد مسکونی روزانه باید 19 تا 20 مترمکعب باشد، گفت: دمای آسایش در هر خانه‌ای حداکثر 21 درجه سانتی‌گراد است لذا اگر هر واحد 10 درصد در مصرف خود را کاهش دهند روزانه یک میلیون و 100 هزار مترمکعب در استان در مصرف گاز طبیعی صرفه جویی می شود.

وی به محدودیت های اعمال شده برای صنایع در استان اشاره کرد و افزود: از اول دی ماه سال جاری گاز نیروگاه سنندج و 91 واحد صنعتی مشمول کاهش مصرف قطع شده است و این واحدها سوخت دوم را جایگزین کردند.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان اظهار کرد: گاز استخرهای دولتی و دانشگاهی و باغ رستوران ها در استان هم به منظور پایداری شبکه گاز باید از مدار خارج شوند.

فعله‌گری با اشاره به اینکه افزون بر 1250 واحد در استان برای بهینه سازی مصرف سوخت موتورخانه‌ها در سامانه مربوطه ثبت نام کردند، یادآور شد: از این تعداد موتورخانه 912 واحد موتور خانه اصلاح شده که 66 درصد آنها خانگی بوده است.

وی اضافه کرد: در این مدت چهار هزار و 452 مورد بازرسی از سیستم گرمایشی ادارات انجام شده است که در 513 مرکز اتاق های آنها دمای بیش از 21 درجه سانتی گراد داشتند و 926 مورد هم دمای راهرو آن ها بیش از 18 درجه سانتی گراد بوده و گاز تعدادی از این ادارات هم به دلیل عدم رعایت موارد اشاره شده قطع شد.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان با اشاره به اینکه اول دی ماه امسال در استان 11 میلیون مترمکعب گاز مصرف شد و میزان مصرف در روز 21 دی ماه به 13 میلیون و 300 هزار مترمکعب رسید، گفت: در روزهایی که ادارات تعطیل بودند 200 هزار مترمکعب گاز در استان نسبت به روزهای عادی کمتر مصرف شد.

رئیس کل دادگستری کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه به نوعی فعالیت دستگاه قضایی خدمات رسانی به مردم است، اظهار کرد: در سطح استان 300 شعبه داریم که میانگین روزانه به سه هزار پرونده رسیدگی می کنند.

حجت الاسلام سیدحسین حسینی با اشاره به اینکه روزانه 15 تا 20 هزار تردد به دادگستری استان داریم، افزود: امکان دورکاری برای کارکنان زیرمجموعه دستگاه قضایی در استان وجود ندارد لذا درخواست هم می شود در تعطیلی ادارات این مجموعه مستثنی قرار گیرد.

وی یادآور شد: به همه واحدهای زیرمجموعه اعلام کردیم در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

مدیرشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: با توجه به اینکه در این ایام گاز کارخانه های پرمصرف استان قطع شده است سوخت جایگزین آنها را تامین کرده‌ایم.

جهانبخش نوکانی با اشاره به اینکه گاز بیش از 60 درصد جایگاه های سی ان جی استان هم قطع شده است، افزود: برای اینکه در سیستم حمل و نقل هم مشکلی ایجاد نشود 20 درصد به سهمیه بنزین استان اضافه شد.

وی ادامه داد: 60 دستگاه نفت‌کش سوخت دوم نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج که میزان مصرف نفت گاز آن چهار تا 4.5 میلیون لیتر است را تامین می کند.

مدیر کل هواشناسی کردستان هم در این جلسه با بیان اینکه دمای هوا در بیشتر شهرهای استان در شبانه روز گذشته زیرصفر درجه سانتی‌گراد بود، اظهار کرد: سامانه بارشی وارد کردستان شده که از امروز منجر به بارش هایی در همه استان به ویژه در جنوب استان و از بعدازظهر فردا یکشنبه از استان خارج می شود.

رحیم صدیقی یادآور شد: از روز سه شنبه هفته جاری تا جمعه شاهد کاهش چند درجه‌ای دمای هوا در استان خواهیم بود.

در ادامه جلسه رشیدی پور معاون نیروی انسانی استانداری کردستان اظهار داشت : اداراتی که در مورد رعایت بخشنامه هیئت محترم دولت کوتاهی می کنند و سیستم های گرمایشی را در ساعات غیر اداری روشن یا در روزهای تعطیل آن را غیر فعال ننمایند بایستی گاز طبیعی آن ها قطع گردد.

دکتر دارابی مدیر کل جمعیت هلال احمراستان کردستان از آمادگی این نهاد برای مواقع بحران سخن گفت و بیان داشت : دستورالعمل جدیدی برای مواقع بحران و قطع گاز ارسال شده و تمام نیروها و تجهیزات مثل پتو ، والر و بسته های غذایی و سایر موارد برای این مواقع پیش بینی شده است تا در هر نقطه ای از استان مشکلی پیش آمد کمک های این جمعیت ارسال گردد.

دکتر زارعی کوشا استاندار کردستان در پایان جلسه بحث صرفه جویی را به فرهنگ سازی مرتبط دانست و گفت:  متأسفانه یکی از مشکلات عمده ما عدم صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق است به همین دلیل مقام معظم رهبری (مدظلله العالی ) بارها بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی تاکید داشتند و با ابلاغ سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف، بر صرفه جویی در مصرف انرژی با اعمال مجموعه ای متعادل از اقدام‌های قیمتی و غیرقیمتی به منظور کاهش مستمر شاخص شدت انرژی کشور به حداقل یک دوم رقم کنونی تا پایان برنامه ششم توسعه تاکید فرمودند.

استاندار کردستان با تأکید بر اینکه باید کار جدی‌تری در حوزه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی انجام شود، گفت: هیئت دولت مجوز تعطیلی یک روز در هفته ادارات را به استان‌ها واگذار کرده، بنابراین پنجشنبه‌ها زمان مناسبی برای تعطیلی دستگاه‌های اجرایی استان کردستان تا پایان بهمن‌ماه به‌ جز واحدهای درمانی، دستگاه‌های خدمات رسان و دادگستری است.

استاندار کردستان افزود: ساعت آغاز به کار ادارات، بانک‌ها و دادگستری‌ها در سایر روزها از ساعت 9 صبح تا پایان وقت اداری بوده، اما روزهای پنجشنبه نیز دادگستری‌های استان تعطیل نیست.

استاندار کردستان ادامه داد: از شنبه تا چهارشنبه هر هفته هم ساعت کاری ادارات و بانک های استان ساعت 9 صبح آغاز   می شود و مراجع قضایی و دستگاه‌های زیرمجموعه آن هم ساعت 8:30 صبح شروع به کار می کنند.

زارعی کوشا در پایان سخنان تاکید کرد : رعایت دمای رفاه 18 در سالن ها و 21 در اتاق های اداری ضروری و سیستم گرمایشی دستگاه های اجرایی استان بایستی یکساعت قبل از شروع ساعت اداری روشن و یکساعت قبل از پایان ساعت اداری خاموش گردد غیر فعال بودن سیستم گرمابشی در روزهای تعطیل الزامی و شخصا بر نحوه اجرای این بخشنامه نظارت خواهم داشت و مفاد آن را پیگیری خواهم کرد.

 
A+ A-