شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان؛ 699 مورد بازدید از تجهیزات گرمایشی ادارات استان کردستان برای کنترل مصارف گاز طبیعی در شش ماهه دوم سال 97
مدیرعامل شرکت گاز کردستان در جلسه‌ای که با حضور سید محمد پیشوایی، علیرضا علیان‌نژاد و رضا علیزاده بازرسان واحد پایش انرژی بسیج شرکت ملی گاز در سالن جلسات شرکت گاز استان کردستان برگزار گردید گفت: در سال جاری واحد پایش انرژی پایگاه بسیج عاشورا شرکت گاز استان کردستان اقدامات ارزنده‌ای در زمینه کنترل و پایش انرژی بخصوص گاز طبیعی در بازدید از موتورخانه‌های ادارات و سازمان‌های دولتی انجام داده است.

  به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان مهندس احمد فعله‌گری در زمینه کنترل مصارف انرژی اظهار داشت: برای کاربردی کردن کاهش مصرف منابع انرژی هر فرد حقیقی یا حقوقی برنامه‌ریزی برای بهینه مصرف کردن را از خود شروع کرده و مصرف بهینه منابع انرژی که با مشقت و دشواری به دست ما می‌رسد سرلوحه برنامه‌های روزانه خود قرار دهند.

وی افزود: شرکت گاز استان کردستان مدیریت انرژی را در ساختمان‌های اداری سراسر استان به ‌منظور بهینه‌سازی مصرف و پایش انرژی آغاز نموده و با نصب پانل‌های خورشیدی و تولید 70 کیلووات ساعت برق و استفاده از نور موضعی و نقطه‌ای و تغییر خطوط، 14 تا 25 درصد کاهش مصرف تحقق یافته است.

فعله‌گری مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در تعریف مدیریت انرژی می‌گوید: ساختاری است که در یک سازمان استقرار می‌یابد و با طرح‌ریزی، پایش و اصلاح برنامه‌های انرژی در طول زمان، مصرف انرژی را مدیریت کرده و برای کاهش مصرف برنامه‌های عملیاتی را تعریف و آن را در برهه‌های زمانی منظم پایش می‌نماید.

وی می‌گوید: استقرار سامانه مدیریت انرژی در سازمان‌های بزرگ که دارای زیرمجموعه‌های گسترده‌اند، نیازمند ایجاد شبکه‌ای از کارشناسان، مسئولان و مدیران انرژی در همه ساختمان‌ها و سازمان‌های مربوطه در قالب سامانه مدیریت انرژی است.

به گفته فعله‌گری سامانه مدیریت انرژی ساختمان‌های اداری سیستمی مدیریتی است که بایستی بر مبنای یک زیرساخت نرم‌افزاری جامع ساخته شود و  در این سیستم ارتباط کامل بین مسئولان انرژی ساختمان‌ها، مدیران انرژی سازمان‌ها و کمیته‌های عالی انرژی در هر سازمان برقرار باشد.

این مقام مسئول افزود: پس از ایجاد یک سیستم مدیریتی استاندارد با دسترسی‌های مختلف، وظیفه دیگر سامانه موردنظر، ارائه گزارش‌های فنی، کمک به تجزیه و تحلیل صحیح مصارف انرژی، ایجاد برچسب انرژی، پایش انرژی و در نهایت ارائه راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت مصرف و کاهش مصرف انرژی در سازمان مربوطه است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان اضافه کرد: تدوین معیار مصرف انرژی، یکی از مهم‌ترین اقدام‌های مدیریت مصرف برای تعیین چارچوب مناسب برای اعمال قوانین و دستورالعمل‌ها و پیش‌بینی‌های مربوط به تقاضا و برنامه‌ریزی جهت تولید انرژی است. براین اساس در سال‌های گذشته در کشورمان نیز برچسب‌های مصرف انرژی برای بسیاری از تجهیزات انرژی بر تدوین شده که اینک در حال اجرا است.

وی یادآور شد: اواخر سال 1395، طرح تدوین برچسب انرژی برای ساختمان‌ها با کاربری اداری با همکاری سازمان استاندارد، سازمان بهره‌وری انرژی، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با موفقیت انجام و تنها ارگانی در سطح استان کردستان هستیم که رده‌بندی انرژی را در ساختمان‌های اداری رعایت و موفق به دریافت برچسب انرژی شده‌ایم و با اجرای استانداردها و نصب برچسب انرژی ساختمان می‌توان تا حد بسیار زیادی میزان مصرف انرژی را در ساختمان‌ها کاهش داد.

مهندس فعله‌گری در پایان سخنانش بیان داشت: در حال حاضر 70 درصد از سبد انرژی مربوط به گاز طبیعی است و شرکت گاز استان کردستان با گازرسانی به روستاهای دوردست و مرزی تبلور عینی اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشیده است.

در ادامه جلسه علیرضا علیان‌نژاد در مورد پایش انرژی و صرفه‌جویی اظهار داشت: در سند گام دوم توسعه اقتصادی ایران که توسط مقام معظم رهبری (مد ظله) ابلاغ گردیده است در زمینه اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی در منابع تاکید بسیار زیادی صورت گرفته است.

وی افزود: تشکیل ستاد پایش از سال 1394 بر اساس بخشنامه معاون محترم ریاست جمهوری به سازمان‌های دولتی ابلاغ گردیده و در شرکت ملی گاز ایران این وظیفه خطیر به بسیج واگذار گردیده و فرماندهان پایگاه‌های بسیج به عنوان دبیر کمیته پایش کاهش مصرف انرژی فعالیت می‌نمایند.

در ادامه سید محمد پیشوایی رئیس روابط عمومی بسیج شرکت ملی گاز ایران در مورد اهمیت استان کردستان گفت: استان کردستان از دیدگاه‌های مختلف حائز اهمیت است از لحاظ جفرافیایی، موقعیت استراتژیک و داشتن تعداد زیادی روستاهای مرزی و تنوع نژادها و قوم‌ها که از تنوع آداب و رسوم برخوردارست.

وی افزود : شرکت گاز استان کردستان یکی از دستگاه‌های موفق در سطح استان و کشور است که در زمینه عینیت بخشیدن به کاهش مصرف منابع انرژی به خوبی عمل نموده و سرمشق سایر دستگاه‌های اجرایی است که توانسته با برنامه‌ریزی مدون و منظم به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد.

در ادامه رضاعلی شریفی فرمانده پایگاه بسیج عاشورا شرکت گاز استان کردستان گزارشی از عملکرد کمیته پایش ارائه داد و افزود: در سال جاری کمیته پایش انرژی با برنامه‌ریزی دقیقی که برای بازدید از موتورخانه ادارات استان صورت داد و موفق گردیده 699 مورد بازرسی را با حضور کارشناسان انجام داده و 422 مسجد را نیز پایش نماید.

لازم به ذکر است استان کردستان دارای 515 هزار مشترک در بخش‌های خانگی، صنعتی و تجاری است.

 
A+ A-