شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان مورد استقبال علمای دینی و دراویش روستای مذهبی زنبیل شهرستان سقز قرار گرفت
مهندس احمد فعله گری مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان، به‌همراه دکتر بیگلری نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در هنگام بازدیداز چگونگی روند گازرسانی به روستاهای تابعه شهرستان سقز وارد روستای مذهبی زنبیل شده و مورد استقبال علمای دینی و دراویش خانقاه شیخ حاج سید انور هاشمی قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان مهندس احمد فعله‌گری، در حین دیدار با علمای دینی و دراویش خدمت رسانی به مردم شریف و نجیب استان کردستان و مراکز دینی را وظیفه دانست و اظهار داشت :  استان کردستان به‌علت توپوگرافی و جفرافیای خاصی که دارد، انجام هرگونه طرح عمرانی را با سختی و مشقت فراوان همراه می سازد و به‌خصوص فعالیت‌های عمرانی در‌زمینه گازرسانی که دارای استانداردهای خاص و ویژه است حساسیت موضوع را افزایش می دهد.

وی افزود: عملیات گازرسانی در مناطقی از کردستان انجام گرفته که امکان گازرسانی در آن با مشقت فراوان همراه بوده به گونه ای که در آخرین روستاهای شهرهای مرزی استان که هم جوار با کشور عراق است از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان، با بیان اینکه مردم می‌دانند جمهوری اسلامی چه خدمات ارزشمندی به آنها ارائه داده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه تامین سوخت مایع به این مناطق صعب العبور هرساله به سختی و با مشقات فراوان انجام می‌گرفت، شرکت گاز کردستان برای هموار شدن زندگی و رفاه حال مردم اقدام به گازرسانی به روستاهای دوردست نموده است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان بیشترین فعالیت گازرسانی در استان را گازرسانی به مناطق روستایی دانست و اعلام کرد: در کل استان حدود 10 هزار و 539 کیلومتر شبکه‌گذاری شده است که از این میزان 7 هزار و 191 کیلومتر شبکه روستایی و 3 هزار و 348 کیلومتر شبکه شهری بوده که در واقع میزان گازرسانی به روستاها چیزی حدود دو برابر شبکه شهری بوده است.

فعله گری با اعلام اینکه کردستان یکی از مناطق محروم و سردسیر کشور است و به همین دلیل گازرسانی به آن از اهمیت بسزایی برخوردار است، بیان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم غیور مرزنشین کشور و استان کردستان توجه ویژه‌ای دارد و تلاش این شرکت نیز در راستای خدمت رسانی به مناطقی است که از نعمت گاز بهره مند نیستند.

لازم به ذکر است، با تمام مشکلات و محدودیت زمانی و اقلیمی و توپوگرافی که در اجرای پروژه های گاز رسانی در استان کردستان وجود دارد این استان در حال حاضر دارای31شهرگاز دار و یک هزار و 125 روستای بهره مند از نعمت گاز طبیعی است که شامل 100 درصد جمعیت شهری و 89 درصد جمعیت روستایی را در بر می گیرد.

در ادامه این مراسم دکتر ملا محمد عبدلی امام جماعت خانقاه روستایی مذهبی زنبیل ضمن خوشامدگویی به دکتر بیگلری نماینده مردم شهرهای سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی و مهندس احمد فعله گری مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان خدمت به مردم را عبادت دانست و گفت : دین اسلام بعنوان آخرین دین الهی، دینی اجتماعی است و به همه ابعاد و زوایای زندگی بشری نظارت و توجه داشته است و رابطه انسان را فقط در ارتباط او با خدا و انجام یک سلسله عبادات دستوری مانند نماز و روزه خلاصه نمی کند بلکه انسان را دریک سطح وسیع تر و مقیاس بزرگ اجتماعی می‌نگرد که درهر بعدی از ابعادش باید نکات و مسائلی را مدنظر داشته باشد. یکی از مسائلی که مورد توجه و توصیه فراوان اسلام قراردارد مسئله خدمت به مردم می‌باشد.

وی افزود : خدمت رسانی صادقانه و خالصانه به مردم میتواند موجب غفران و بخشش پاره ای از گناهان و جبران کننده کاستی‌های انسان گردد و موجب وصال و راهنمایی انسان به بهشت الهی گردد.

امام جماعت روستای زنبیل ضمن تشکر از مهندس احمد فعله گری بابت توجه ویژه ای که برای گازرسانی به روستای مذهبی زنبیل دارند این گونه سخنان خود را به اتمام رساندند : با اقداماتی که برای گازرسانی به این روستای مذهبی صورت گرفته که این روستا مورد توجه ویژه اهل سنت قرار دارد نشان از تلاش مسئولان برای آبادانی این روستا دارد و این امر را دلیل حمایت و توجه ویژه دولت تدبیر و امید به تمام ادیان و مذاهب سرزمین مقدس ایران اسلامی ذکر کرد.

در ادامه این مراسم ماموستا ملا ابوبکر معروفی امام جماعت روستای قهرآباد سفلی از توابع شهرستان سقز از خدمات ارزنده شرکت گاز استان کردستان برای گازرسانی به روستایشان تقدیر و تشکر نموده و این خدمت را در طول 40 سال گذشته بی سابقه دانست.

در ادامه مراسم دکتر بیگلری نماینده مردم شهرهای سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی دلیل حضور در این مکان مذهبی را بررسی درخواست ها مردمی ذکر کرد و از اینکه شرکت گاز استان کردستان اقدامات لازم را برای گازرسانی به این منطقه مهیا نموده است تشکر و قدردانی نمود.

زنبیل یکی از روستاهای مشهور در مناطق کردنشین خصوصاً منطقه مکریان و شهرستان سقز می باشد که شهره آن به وجود "خانقاه بزرگ مشایخ زنبیل" برمی گردد، که به دلیل دیانت و وجهه مذهبی و عرفانی طریقت و شیخ زنبیل، مردمان زیادی از گوشه و کنار کوردستان، ایران و حتی از کشورهای خارجه جهت دیدار با شیخ زنبیل و دیدن خانقاه و زیارت به آنجا روی می آورند.

در مورد تاریخ و شجره نامه شیوخ زنبیل روایت است حاج سیدعبدالکریم که در کشور عراق و در روستای کانی تو و بیلنگه به دنیا آمده به دستور حاج سیدسراج الدین اول به کوردستان ایران آمده و در روستای زنبیل مستقر می شوند، زنبیل قبلا جنگل و متعلق به مالکین روستای شیلان آباد بوده که آن را خریداری نموده و به دستور شیخ سراج الدین، خانقایی در زنبیل بنیاد نهاد و مشغول ارشاد شده است.

با گسترش فعالیت های مذهبی در زنبیل از تمام نقاط کردستان برای کسب فیض و عرفان اصیل اسلامی به آنجا  می آیند و هم اکنون حاج سید انور بر مسند ارشاد این مکان مذهبی قرار دارد که هم اکنون ایشان در قید حیات و مشغول ارشاد و گسترش دیانت می باشد.

در سال 1366 هجری شمسی خانقاه زنبیل به دستور حاج سید انور بازسازی کامل شده است و باعث شده مریدان زیادی در داخل و خارج جذب شود، مثلاً در 9 شهر کشور ترکیه خانقاه و نماینده تعیین کرده و هر سال برای سر کشی به مناطق مذکور سفر و از این خانقاه ها دیدار می نماید.

شیخ انور بواسطه این فعالیت ها، نام عرفان و زنبیل را از کردستان به کشورهای اطراف گسترش داده است.

مرقد همه بزرگان زنبیل در همان روستا می باشد و هم اکنون اقداماتی برای توسعه خانقاه و مهمانسرا در حال انجام است که می تواند به یک قطب گردشگری مذهبی تبدیل شود. همچنین شیوخ زنبیل خانقاه هایی هم در شهرستان های بوکان، مهاباد و سقز دائر نموده اند و برخی از آنان در امورات طب سنتی و گیاهی مشغول خدمت هستند.

روستای زیارتی زنبیل از جمله روستا های قدیمی استان کردستان از توابع شهرستان سقز فی ما بین روستای ترجان و شهرستان بوکان قرار گرفته است .

 
A+ A-