شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
رویداد هم اندیشی صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی به میزبانی شرکت گاز استان کردستان برگزار گردید
رویداد هم اندیشی صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی با مشارکت دانشگاه کردستان و دانشکده هنر و معماری و با حضور مهندس احمد فعله گری مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان ، کارشناسان حوزه انرژی این شرکت ، اساتید دانشگاه ، اندیشمندان و دانشجویان در روز سه شنبه مورخ سی ام آذرماه سال جاری و در سالن آمفی تئاتر شرکت گاز استان کردستان برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان مهندس احمد فعله گری بعنوان اولین سخنران در این رویداد گفت: امروزه بحث انرژی از مهمترین دغدغه های دولت هاست و تامین انرژی پایدار یکی از اهداف استراتژیک است و شرکت گاز استان با تلاش و همت نیروی های خدوم و تلاشگر موفق شده است چتر گاز طبیعی را در تمام شهرها و روستاهای استان بگستراند.

وی افزود : هرچند اولویت اصلی شرکت گاز تامین گاز مشترکان خانگی است ولی همراهی و مساعدت مشترکین عزیز می تواند رهگشای طی کردن آسان این مسیر خدمت باشد و باید صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی سرلوحه زندگی همه ی ما قرار بگیرد و در صورتیکه این روند مصرف ادامه دار باشد ضمن مشکل در تامین گاز پایدار برای بخش خانگی مجبور به قطع گاز واحد‌های صنعتی و تولیدی خواهیم شد.

وی با تاکید بر صرفه جویی گاز در ادارات افزود: هم اکنون نیز رعایت بخشنامه دولت در خصوص صرفه جویی در ادارات استان از سوی بازرسان شرکت گاز در وقت اداری و بعد از وقت اداری مورد پایش قرار گرفته است و در صورت مشاهده رعایت نکردن مفاد بخشنامه، پس از ارائه اخطار کتبی مجبور به قطع گاز ادارات و سازمان‌های مربوطه هستیم.

فعله گری در مورد وضعیت ذخایر گاز طبیعی در ایران گفت: واقعیت امر این است که ایران عزیزمان دارای ذخایر بسیار غنی گاز طبیعی است ولی عملیات استخراج ، پالایش ، انتقال و توزیع آن فرآیند پیچیده ای را طی می کند تا بدست مصرف کننده برسد .

وی در ادامه سخنانش اضافه کرد: ساخت یک پالایشگاه علاوه بر هزینه گزاف و تامین مالی فراوان نیاز است زمان طولانی برای ساخت آن صرف گردد و در این برهه زمانی خاص و ویژه تنها وظیفه ما مصرف بهینه گاز طبیعی است.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان ضمن عنوان این موضوع که ایران پس از امریکا ، روسیه و چین چهارمین مصرف کننده گاز طبیعی در دنیاست اظهار داشت : عوامل زیادی در مصرف بالایی انرژی دخیل هستند که می توان به این موارد اشاره کرد : قیمت گاز نسبت به قیمت صادراتی بسیار پایین است ، سبد اصلی تامین انرژی نیروگاه ها گاز طبیعی است ، عدم رعایت مقرارت ملی ساختمان ، کمبود پروژه های تحقیقاتی کاربردی در زمینه مصرف بهینه گازطبیعی ، اتلاف زیاد گازطبیعی در موتورخانه ها ، مراکز تجاری و دولتی ، بروز نبودن تجهیزات و ماشین آلات واحدهای تولیدی و هدر رفتن انرژی

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در مورد محورهای برگزاری این رویداد گفت: از جمله محورهای این رویداد        می توان به اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی در فصول سرد سال، هوشمند سازی تجهیزات و آمایش مصرف، مدیریت پیامدهای قطعی گاز در فرآیندهای تولید ، ذخیره سازی انرژی و کاهش صدمات ناشی از کمبود منابع انرزی و  ارتقای ایمنی صنعتی، مدیریت مصرف بهینه انرژی، کاهش قیمت تمام شده، کاهش و تنظیم بارهای گرمایشی، جایگزینی تجهیزات فرسوده و کم بازده به تجهیزات پیشرفته و کارآمد، استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات در خصوص مدیریت مصرف نظیر فضای مجازی، صدا وسیما و بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر نظیر استفاده از انرژی باد و انرژی خورشیدی اشاره کرد.

 وی تاکید کرد : اگر مردم راهکار‌های کاهش مصرف گاز را جدی بگیرند و تنها یک درجه دمای اتاق را کاهش دهند بیش از 6 درصد در مصرف گاز طبیعی صرفه جویی می‌شود و این کاهش مصرف ، کمک قابل توجهی در پایین آمدن مبالغ صورت حساب‌های گاز مصرفی مشترکین خانگی ایفاء خواهد کرد.

فعله گری افزود: از ابتدای آذر، قبض مشترکان پر مصرف یا بد مصرف خانگی توسط شرکت ملی گاز ایران به نحوی محاسبه می‌شود که مبالغ قبوض مشترکان پر مصرف بسیار بالا خواهد بود و ما وظیفه داریم این موضوع را به اطلاع مردم استان برسانیم.

وی در پایان از مردم درخواست کرد تا نهایت صرفه جویی را در مصرف گاز طبیعی داشته باشند و به شرکت گاز کمک کنند تا امکان پایداری و استمرار گازرسانی برای همه مردم استان فراهم شود و در راستای هدف استراتژیک مصرف بهینه گاز طبیعی از همه فعالان حوزه صنعت و استادان و دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور دعوت کرد که با ارائه راهکارهای کاربردی و نظرات ارزنده شرکت گاز استان کردستان را یاری دهند.

در ادامه این رویداد دکتر صلاح ویسی استاد و عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه کردستان بعنوان دومین سختران در مورد بنج مارک گفت : بنج مارک به معنی قضاوت در باره کمیت و کیفیت چیزی براساس مقایسه آن با موارد مشابه است و در مورد انرژی ، اندازه گیری دقیق میزان انرژی در یک بازده زمانی و در یک اقلیم مشابه است.

وی افزود : کاهش شدت مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی پاک گاز طبیعی در بخشهای مختلف مصرفی از جمله بخشهای خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی یکی از سیاست‌های اصلی مد نظر وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران است که موجب تحقق توسعه و رشد اقتصادی استان می گردد .

 ویسی ادامه داد: بنج مارگینگ کاربردهای فراوانی دارد که می توان به شناسایی عملکرد انرژی ساختمان و ارائه سناریوهای بهینه سازی برای ساختمان ها و مراکز تجاری و صنعتی ناکارآمد اشاره کرد .

وی یادآور شد: حوزه‌های ایده پردازی و راهکارهای عملی می تواند در این زمینه گره گشا باشد.

 در پایان این رویداد ، پنل علمی و پرسش و پاسخ با حضور دکتر لهونیان عضو هیئت علمی دانشگاه   ، دکتر صلاح ویسی عضو هیئت علمی دانشکده معماری ، دکتر طاریمرادی و مهندس روحی رئیس بهینه سازی مصرف انرژی شرکت گاز استان کردستان بصورت حضوری و آقایان دکتر صالح محمدی و دکتر مسعود اسفندیاری اندیشمندان حوزه انرژی بصورت مجازی برگزار گردید.

 
A+ A-