شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان ؛ در هفته دولت سال جاری جشن پایان گازرسانی در استان کردستان برگزار می گردد
به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان احمد فعله گری مدیر عامل در حاشیه بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه نفت ، گاز ، پالایش و پتروشیمی در مورد عملکرد بسیار مطلوب این شرکت اظهار داشت : باتوجه به مرزی بودن این استان و قدرشناس بودن مردم شریف استان کردستان نسبت به خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی مردم این دیار مستحق برخورداری از امکانات و خدمات بهتر و بیشتر هستند.

وی در مورد اهداف و برنامه های شرکت گاز استان کردستان برای سال 1402 و با توجه به شعار سال ؛ مهار تورم و رشد تولید بیان داشت :در استان کردستان تعداد 1647 روستا وجود دارد که می توان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل کردکه با گازرسانی به 1576 روستا تقریبا 99 درصد از مسیر طی شده است و 72 روستای دیگر نیز در دست اجراء می باشد که با یاری خداوند تعالی و پشتیبانی مسئولین شرکت ملی گاز و تلاش و همت مدیریت و کارکنان و عوامل اجرایی پروژه ها تا هفته دولت سال جاری کلیه روستاهای استان کردستان از نعمت گاز طبیعی بهره مند و این استان کاملا سبز خواهد شد.

 

فعله گری در مورد روستاهای باقیمانده که عملیات گازرسانی در آن ها  از 72 روستای در دست اجراء 19 مورد در بانه ، 7  روستا در بیجار ، 1 روستا در دهگلان ، 3 روستا در دیواندره ، 2 روستا در سروآباد ، 14 روستا در سقز ، 5 روستا در مرکز استان شهرستان سنندج ، 2 روستا در شهرستان قروه ، 11 روستا در شهرستان کامیاران و 8 روستا در شهرستان مریوان قرار دارد.

 

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در مورد  کل تعهدات سال 1401 در خصوص اشتراک پذیری بیان داشت : در سال گذشته کل تعهدات اشتراک پذیری 19 هزارو 150 مورد بوده که با بررسی عملکرد در سال گذشته و تا پایان اسفند ماه مازاد برسقف تعهدات ، اشتراک پذیری شهری و روستایی صورت گرفته و در همین مدت 23 هزار و 193 اشتراک پذیری جدید انجام گرفته و بیش از 684 کیلومتر شبکه گذاری در بخش پروژه های شهری و روستایی انجام شده که این میزان بدون افزایش و عدول از سقف بودجه مصوب عمرانی انجام شده است.

 

احمد فعله گری با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌1401 تا پایان اسفند ماه 3 میلیارد و 639 میلیون متر مکعب در سطح استان مصرف گاز طبیعی داشته‌ایم، گفت: در حال حاضر این استان دارای 610 هزار مشترک گاز در بخش های مسکونی ، تجاری و صنعتی است و برنامه مصوب در بخش مصرف گاز در سال جاری 3 میلیارد و 400 متر مکعب بوده که تاکنون 107 درصد آن محقق شده است .

 

مهندس احمد فعله گری با بیان این که جمعیت استان کردستان بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر است، تصریح کرد: با تلاش های انجام شده به منظور بهره مندی هر چه بیشتر مردم از این عامل انرژی، هم اکنون بیش از 292هزار و 231 علمک در سطخ استان نصب شده که 155 هزار و 521 مورد در شهرها و 135 هزار و 309 مورد در روستاها و 1401 علمک برای واحدهای تولیدی و صنعتی نصب شده است .

 

وی اظهار داشت : میزان شبکه گذاری در این استان 12 هزار و 849  کیلومتر می باشد که بیشتر این شبکه گذاری ها در روستاهای استان اجراء شده است که 9هزار و 24 کیلومتر در سطح روستاها و 3 هزارو 61 کیلومتر در سطح شهره و 764 کیلومتر برای صنایع شبکه گذاری شده است.

 

این مقام مسئول یادآور شد : در استان کردستان 67 درصد شبکه گذاری در روستاها و 33 درصد در شهرها صورت گرفته و متوسط شبکه گذاری انجام شده جهت هر انشعاب شهری 29 متر و هر انشعاب روستایی 61 متر می باشد.

 

فعله گری  به تعداد روستاهای که در سال1402 گازرسانی آن ها به اتمام می رسد اشاره کرده و گفت : در سال 1402 و تا فرارسیدن هفته دولت تعداد 72 روستای باقیمانده گاز دار و پیش بینی می گردد در شهریور ماه جشن اتمام گازرسانی با دعوت از مدیران ارشد شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت برگزار گردد .

 

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان  در مورد هدف گذاری اقدامات و برنامه های  شرکت گاز استان کردستان برای عینیت بخشیدن به شعار سال اظهار داشت :از آن جا که انتقال گاز طبیعی توسط خطوط لوله و مصرف بعنوان سوخت گرمایشی چندان اقتصادی نیست می توان با مدیریت صحیح ، پیگیری مصرانه توسط متولیان امر، موجبات شکوفایی صنعت گاز و صنایع مرتبط با آن را فراهم کرد. تبدیلات گازی یکی از روش های موثر در این زمینه است. طبق آمارهای موجود در سال 1401 حدود 70 درصد از گاز طبیعی در بخش خانگی، تجاری و عمومی مصرف شده که رقم مذکور بیشترین سهم را نسبت به سایر بخش ها به خود اختصاص می دهد. به نظر می رسد گازرسانی به نقاط مختلف کشور بدون توجه به انرژی های جایگزین موثر از عمده دلایل این موضوع می تواند باشد. لذا لازم است با بررسی روش های تبدیل گازی از این موهبت الهی در کشور به طور بهینه استفاده شود . آمار موجود نشان می دهد که استفاده از گاز درتولید برق نیروگاه های گازی باعث استفاده بهینه از گازطبیعی می گردد .

 

فعله گری در پایان سخنانش گفت : زمینه دیگری که شرکت گاز استان کردستان در تحقق بخشیدن شعار سال ، هدف گذاری کرده و در دستور کار دارد گازرسانی به 100 واحد تولیدی و صنعتی است که برای گازرسانی به این تعداد نیاز است 40 هزار متر شبکه گذاری انجام گیرد و جایگزین سالانه 1 میلیون و 484 هزار لیتر سوخت مایع شده و حجم جایگزینی گاز طبیعی نیز 14 هزار و 589 متر مکعب گاز طبیعی در ساعت می باشد و برای اجرای این طرح گازرسانی 820 میلیارد ریال هزینه در نظر گرفته شده است.

 
A+ A-