شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
به مناسبت 7 مهرماه روز ملی ایمنی وآتش نشانی؛همایش روز ایمنی وآتش نشانی در شرکت گاز استان کردستان برگزار شد
به مناسبت روز ملی ایمنی وآتش نشانی روز پنج شنبه ششم مهرماه در سالن آمفی تئاتر منطقه 1 گازرسانی ناحیه سنندج با حضور مهندس احمد فعله گری مدیر عامل و اعضای هیئت رئیسه و کلیه کارکنان بخش های شاغل در اچ اس ای شرکت ، پیمانکاران و مسئولین محوطه و اجرای کار پروژه های گاز رسانی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان، در این همایش مهندس احمد فعله گری مدیر عامل ضمن تبریک به مناسبت روز ملی ایمنی و آتش نشانی با اشاره به ماهیت کار گازرسانی و اینکه فضای کار در شرکت گاز یک فضای پرخطر است، گفت: اچ اس ای) HSE)  مجموعه فرایندهایی است که خطرات بالقوه را برای یک محیط مشخص شناسایی می‌کند و  بهترین روش‌ها را برای کاهش یا حذف آن خطرات ایجاد می‌کند و سپس کارکنان را برای پیشگیری از حوادث و واکنش به آن‌ها آموزش می‌دهد. هدف از ایجاد این سیستم، تأمین، نگهداری و بالا بردن سلامت نیروی کار و در نهایت، ایمن نگه‌ داشتن سازمان و جامعه است.

فعله گری با بیان اینکه خوشبختانه در استان کردستان با تلاش همکاران تاکنون سوانح ناگوار نداشته ایم و یا  بسیار جزیی بوده است، بیان داشت : نقش HSE در صنعت برای بسیاری از صاحبان کار از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه این سیستم موجبات ایمنی سازمان‌ها را فراهم می‌کند و به همین دلیل نیز ایمن‌سازی محیط کار جزو اصلی‌ترین کاربردهای HSE درسازمان ها بوده و گاهاً مشاهده می گردد به خاطر یک بی احتیاطی کوچک مسائلی پیش می آید که باعث اتفاقات جبران ناپذیری خواهد شد به همین دلیل باید در همه سطوح رعایت اصول ایمنی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد: سلامت و ایمنی کارکنان ، حفظ و نگهداری تاسیسات و محیط زیست از اصول اولیه الزامات اچ اس ای (HSE) بوده و بایستی با فرهنگ سازی مستمر به فرهنگ سازمانی پایدار تبدیل گردد .

وی افزود: نظارت بر عملیات و پرو‍ژه های گازرسانی و همچنین پیمانکاران باید بسیار دقیق و مستمر صورت بگیرد و برای زمستان پیش رو تمهیداتی بیاندیشیم تا زمستان بدون خطری را سپری نماییم.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه سخنان اضافه کرد : شاید الزامات HSE در اوایل پیاده سازی بسیار سخت و دست و پا گیر به نظر برسد ولی در ادامه استقرار ، فرهنگ سازی و پیاده سازی اصول و قوانین یعنی سه مقوله اصلی بهداشت، ایمنی و محیط زیست در محل کار می تواند به بهره وری و کاهش مخاطرات سازمان کمک شایانی نماید .

فعله گری اشتیاق درونی کارکنان را لازمه پیاده سازی اصول   HSE ذکر کرد و در ادامه یادآور شد : اگر اصول و قوانین و الزامات  HSE بصورت فرهنگ غالب در فکر و اندیشه کارکنان رسوخ نکند موفقیت سازمان در سه موضوع اصلی بهداشت، ایمنی و محیط زیست در محل کار تضمین نخواهد شد و بایستی همیشه نظارت مستقیم بر فعالیت ها وجود داشته باشد و نباید از کنار موارد خطرآفرین به سادگی گذشت.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در پایان سخنان خود اظهار داشت : برای پیشبرد اهداف استراتژیک امور  HSE اقدامات ذیل می تواند زمینه ساز تحول مثبت و سازنده باشد : 1- استقرار یک سیستم مدیریت اطلاعات و جمع آوری نظرات و پیشنهادات در حوزه مسائل HSE 2- بازدید از پروژه ها بصورت حضوری و مداوم 3- سیستم ثبت گزارشات ، برگزاری دوره های آموزشی مرتبط 4- تشکیل کمیته های HSE در ابتداء پیمان ، حین اجراء و هنگام تسویه حساب پیمان ها 5- همه ی مدیران بایستی خود را ملزوم به رعایت اصول و الزامات HSE بدانند و در حوادث همه مقصر هستند 6- حضور سریع در محل حوادث و تحلیل آن ها 7- از حوادث گذشته درس عبرت بگیریم .

در ادامه این همایش رئیس امور HSE شرکت گاز استان کردستان ضمن تبریک به مناسبت روز ملی ایمنی و آتش نشانی به همکاران، گفت: شعار امسال HSE  شرکت ملی گاز ایران کاهش تعداد حوادث به صفر است و بایستی تلا ش کرد تا آمار حوادث ناشی از عدم رعایت موارد ایمنی را به این وضعیت مطلوب منطبق کنیم.

شهاب علیدی با اشاره به اهمیت فرآیندگرا بودن برنامه های شرکت گفت: فرآیندگرا بودن باعث بهبود وضعیت و تسریع در امورات شرکت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:  از طریق آموزش، تامین  تجهیزات ایمنی مناسب، رعایت کامل  دستورالعمل های ایمنی و پایش و نظارت مستمر و بهبود از طریق رفع آنومالی های گزارش شده ، می توان ریسک بروز حوادث را به حداقل ممکن تقلیل داد .

وی افزود: اجرای الزامات HSEفقط و فقط با رعایت کلیه همکاران در تمام بخش ها قابلیت اجرایی داشته و باعث می گردد تعداد حوادث به حداقل ممکن کاهش یابد . 

علیدی در ادامه سخنان خود گفت: در سال گذشته صلاحیت 70 پیمانکار مورد ارزیابی قرار گرفته و الزامات HSE در 90 پروژه اجرایی بازرسی و بازدیدهای دوره ای انجام گرفته و 9200 نفر ساعت آموزش در حوزه HSE صورت پذیرفته است .

رئیس HSE شرکت گاز استان کردستان در پایان توضیحات خود اظهار داشت : در سال گذشته 7 هزار آنومالی در مجموعه گاز استان کردستان شناسایی و پیگیری اصلاح آن ها طی 328 کمیته تخصصی ایمنی انجام پذیرفته است ، ضمنا از طریق برگزاری 4800 جلسه TBM ، صدور 32 هزار پرمیت فعالیت و 790 پرمیت عملیات ویژه و متعارف توانسته ایم انجام بدون حادثه فعالیت های شرکت در سال 1401 را شاهد و نظاره گر باشیم .

در ادامه این جلسه خسروی رئیس ایمنی وآتش نشانی شرکت گاز استان کردستان طی سخنانی ضمن تشریح دستورالعمل HSE  مناقصه گران و سایر الزامات حوزه ایمنی و آتش نشانی اظهار داشت : یکی از نکات مهم و اساسی در حوزه ایمنی ، بازآموزی مقرارت صدور پروانه های انجام کار است و مورد مهم دیگر درس آموزی از حوادث پیش آمده در شرکت های تابعه شرکت ملی گاز است .

گفتنی است در پایان  این همایش از 45 نفر از عوامل پیمانکاری در بخش های مختلف و نیز 7 پیمانکار شرکت که همگی بر اساس شاخص های ارزیابی جزء نفرات و شرکت های فعال در حوزه HSE بودند با اهدای لوح ، تقدیر بعمل آمد .

 
A+ A-